Approaching pathology in patients. An approach based on the health record and guided by problems and evidence based medicine

(0 votes)
Portada Approaching pathology in patients

Autor: Carlos Humberto Saavedra Trujillo

Colección: Medicina Clínica

Formato: E Book

Año de Edición: 2015

ISBN: 978-958-775-307-3

eISBN: 978-958-775-308-0

boton compre libro

The firsd human society recognized to date is the Sumerian culture. It grew in the Middle East, on the banks of where the Tigris and Euphrates rivers meet, around the year 2500bce. This first society was alredy familiar with the concept of disease. It was defined as an "invasion and shutting in of a demon within sick persons body." The Sumerians tried to remove the demon by administering substances that would "confuse" it, and make it abandon the victims body. Thats why for many years it was thought that relief and curing had only a spititual or religious origin. Therefore, people depended on priests in organized societies (that had priestly orders) or on shamans ( in nomadic societies, or in thouse without priestly orders), the only ones capable of comunicating with the spirits in order to correct the problem. They were responsible for both their religious functions and for caring for health.

Carlos Humberto Saavedra Trujillo

El profesor Carlos Saavedra tiene una actividad profesional dirigida a la docencia en enfermedades infecciosas y la medicina interna. Es médico general de la Universidad Industrial de Santander, donde se graduó con diploma Cum laude, tiene estudios formales en Medicina Interna, Patología Infecciosa y es Magister en Epidemiología Clínica de la Universidad Nacional de Colombia, a la cual está vinculado como profesor desde 2001. Ha trabajado en investigación médica con más de 50 publicaciones en el área de las enfermedades infecciosas, como Dengue, VIH/sida, resistencia bacteriana y tuberculosis. Es consultor de institutos y organizaciones públicas del orden nacional y de diferentes publicaciones científicas nacionales. Actualmente es profesor titular, en los últimos años, ha enfocado sus esfuerzos en el desarrollo de las habilidades académicas, en la obtención de la información y su aplicación en la resolución de los problemas clínicos, como herramienta para servir de la mejor manera a los pacientes.